Shockwave therapie Schiedam

Shockwave therapie wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling.

Vraag een afspraak aan.

Meer over Shockwave therapie Schiedam

Shockwave therapie

Shockwave therapie (extracorporale shockwave therapie) wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling. In tegenstelling tot conventionele behandelmethodes kan bij Shockwave therapie de oorzaak van de pijn worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelsessies. Shockwave therapie is uitermate geschikt voor langdurige spier-, band-, pees- en slijmbeurs problemen. Tevens kunnen aandoeningen met betrekking tot kalkafzetting behandeld worden.

Om de exacte plaats van de klacht te diagnosticeren kan echografie ingezet worden. Ook tijdens het behandeltraject kunnen er meerdere echo’s gemaakt worden om de resultaten zichtbaar te maken.

Shockwave therapie is een techniek waarbij de fysiotherapeut met schokgolven (geluidsgolven) pijnlijke zones behandelt. Deze (hoogenergetische) geluidsimpulsen verplaatsen zich via een apparaat vanaf de buitenkant van het lichaam (extracorporaal) naar het gebied dat wordt behandeld. Hierdoor verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie van het pijnlijke gebied. Zo wordt het lichaam gestimuleerd om te herstellen en neemt de pijn af. Direct na de behandeling voelt u dat de pijn verminderd is en dat u beter kunt bewegen. Shockwave therapie is een manier om het zelf genezend vermogen van het lichaam te prikkelen.

Behandeling met Shockwave

Na lokalisatie van de pijn zone, wordt op dit deel gel aangebracht. Deze gel helpt om de schokimpulsen beter over te brengen. De fysiotherapeut richt de impulsen vervolgens via een behandelkop op de pijn zone. Per behandeling duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten. Soms vindt de behandeling plaats op één punt, maar het kan ook zijn dat er over een uitgebreider deel bewogen wordt. De frequentie van de geluidsgolven is instelbaar zodat de fysiotherapeut deze tijdens de behandeling kan opvoeren. Tussen twee behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen.

Indicaties voor Shockwave therapie:

• Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn net onder de knieschijf
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Hielpijn (hielspoor), pijn onder de voet
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn en spierspanning (trigger points)
  • Andere hardnekkige aandoeningen van pezen, spieren en spier-peesovergangen.
  • Cellulite, bodyshaping (omtrekvermindering), huidversteviging en – verjonging.

Voordelen van Shockwave therapie:

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie.
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie).
  • Uitstekend therapiesucces na gemiddeld 4 tot 5 behandelingen.
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen.
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen.
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan.
  • Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.

Kosten

Er zijn geen extra kosten voor het gebruik van Shockwave therapie als behandeling. De kosten van een reguliere behandeling worden gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Bent u niet aanvullend verzekerd dan zijn de kosten €32,50 per behandeling.

U kunt natuurlijk altijd bellen of email sturen

Fysio- en Manueletherapie Ramses de Wit
François Haverschmidtlaan 17
3116 JK Schiedam

Telefoon : (010) 426 427 3
Mobiel : 06 - 138 30 855.